Refreshment Day 2018

26/11/2018

Bravo en krokante sprinkhanen

‘De kracht van vitaliteit’ was het thema van de Refreshment Day 2018. Guido Heezen (19870043), eigenaar van Effectory, Hans van Breukelen, oud-profvoetballer, Dr. Nicolas Chevrollier, assistant professor aan Nyenrode, en Prof.dr.ir. Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan het VUmc, waren de sprekers. Muzikale intermezzo’s werden verzorgd door Roger Smilde, BScBA-student, op zijn gitaar en Kelly Grilk van het Alumni Office zong een lied. Als afsluiting was er een professionele goochelact van Storm Heezen, BScBA-student en zoon van Guido. Voor de afsluiting werden er door de catering krokante sprinkhanen als snack aangeboden als het ‘vlees van morgen’. Presentator van de dag was Nicoline Smoor (19840132).

Effectory, het bedrijf van Guido Heezen, doet onderzoek naar medewerkerstevredenheid. Tussen de top 10 en de flop 10 zit een wereld van verschil. Qua technologie komt er enorm veel op organisaties af, en daarvoor moeten organisaties creatief, innovatief en wendbaar zijn. Dit gaat alleen maar met energieke, vitale medewerkers. Deze medewerkers leveren veel meer waarde voor hetzelfde geld. Veel mensen zijn overwhelmed, er komt veel op ze af, en energiemanagement is daarin belangrijk. De beste werkgevers zijn diegenen die het belangenspel van maatschappij, organisatie en medewerkers het beste in balans kunnen houden.

Hans van Breukelen, voormalig topkeeper, schreef recent het boek ‘Maak je comeback. Vind jezelf opnieuw uit na tegenslag’. Hij vertelde over zijn persoonlijke tegenslagen: zijn ontslag als keeper bij het Nederlands team, het overlijden van zijn vrouw en zijn ontslag als technisch directeur bij de KNVB. Lekker in je vel zitten begint uiteraard met Bravo: Bewegen, (niet) roken, alcohol, voeding en ontspanning. Maar ook met te bedenken waar jij energie van krijgt en de regie nemen over je leven. Hoe zet je de tegenslagen in het leven, die iedereen meemaakt, om in kansen? Tegenslagen overkomen je, maar hoe je ermee omgaat bepaal je zelf.

Nicolas Chevrollier sprak over betekenisvolle organisaties met de stelling: ‘Meaningful organizations achieve a positive role into the world through a flourishing work force.’ Hij vroeg aan het publiek ‘welk bedrijf is het meest betekenisvol voor jou?’ De aanwezigen konden via hun telefoon reageren. Belangrijke ingrediënten van betekenisvolle organisaties zijn purpose, waarden en autonome teams. Als voorbeeld van een betekenisvolle organisatie liet hij Tony Chocolonely zien, met als missie Slave free chocolate en tegelijkertijd commercieel heel succesvol.

Aan het begin van de dag was aan het publiek gevraagd waar en hoe ze de dag daarvoor hadden geluncht. Jaap Seidell vergeleek de uitslagen daarvan met een onderzoek onder Nederlanders. De Nederlandse lunch duurt kort, is voor 80 procent alleen een broodje en wordt in 20 procent van de gevallen boven het toetsenbord verorbert. Slechts 5 procent van de Nederlanders voldoet aan de richtlijnen van goede voeding. Dat heeft onder meer te maken met dat kinderen al vanaf de basisschool lunchen met een meegebracht broodje en daardoor over de dag niet genoeg groente en fruit binnen krijgen. Nederlanders willen er geen geld en geen tijd aan uitgeven. De ongelijkheid in gezondheid gerelateerd aan opleidingsniveau neemt toe en de ziektekosten stijgen. Met een gezonde leefstijl Bravo (Bewegen, (niet) roken, alcohol, voeding en ontspanning) kan 80 procent van de ziektes voorkomen worden.

De dag werd afgesloten met een heerlijk gezond buffet in het Koetshuis waar de deelnemers gezellig konden napraten over de dag. Vol energie keerden de aanwezigen weer huiswaarts.